مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با انتقاد از فرار آگهی در گیلان از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا بر نحوه واگذاری آگهیهای مزایده مابین نشریات محلی و روزنامههای سراسری نظارت بیشتری کند.

کریم خرسندی در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فضای شلوغ رسانهای در استان گیلان با ازدیاد روزافزون تعداد آنها اظهار کرد: در استان گیلان ۱۸۰ نشریه مکتوب مجوز دار، ۱۲۰ پایگاه خبری و تحلیلی، ۸۰ دفتر سرپرستی روزنامههای سراسری و ۱۶ دفتر سرپرستی خبرگزاری را داریم.
وی با بیان اینکه در پی تغییر تحولات ایجادشده در حوزه نشریات مکتوب برخی از آنها دچار حاشیههای اقتصادی شدهاند افزود: افزایش قیمت کاغذ و ملزومات چاپ ازیکطرف و کاهش درآمدهای نشریات از دستگاههای اجرایی از سوی دیگر موجب شده تا فشارها بر روی نشریات کاغذی زیاد و حواشی نیز در رابطه با آنها در تأمین منابع ایجاد شود.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان اینکه مشکلات حوزه رسانههای مکتوب با استاندار گیلان مطرح و از وی تقاضای استمداد شد گفت: از استاندار گیلان خواسته شد تا با تدوین شیوهنامه و یا دستورالعملی دستگاههای اجرایی را مجاب کنند تا با رسانههای مکتوب که آثار ماندگار تولید میکنند و تاریخ گیلان را میسازند با گرفتن اشتراک سالیانه مساعدت مالی داشته باشند تا علاوه بر حمایت از رسانهها با ارائه گزارش خود به مردم، آنها را از عملکرد خود آگاه کنند.
خرسندی با بیان اینکه در استان گیلان فرار آگهی داریم خاطرنشان کرد: طبق قانون تمامی آگهیها باید در ابتدا به وزارت ارشاد واگذار شود و آن اداره به شکل منصفانه و عادلانه بین مطبوعات آگهیهای مزایده و یا ثبتی را توزیع کند اما در برخی مواقع شاهد فرار آگهی هستیم بهطوریکه برخی آگهیها با قیمت پایینتر، رایگان، سفارشی، ارتباطی و با رانت تنها در برخی از نشریات مصوب چاپ میرسد.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با اشاره به برخی از دغدغههای سرپرستان روزنامههای کثیرالانتشار مبنی بر اولویت قرار دادن حق نشر مزایدهها و آگهیها در روزنامههای محلی تصریح کرد: در نامهای که معاون سیاسی امنیتی استاندار به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرد برای برخی از سرپرستان و مدیران روزنامههای سراسری جای ابهام بود که بر این اساس که تمامی آگهیهای مزایده باید به روزنامههای محلی واگذار شود درحالیکه برخی از آگهیهای مزایده تنها باید در روزنامههای سراسری و کثیرالانتشار منتشر شوند و درنتیجه جای ابهام برای روزنامههای سراسری باقی نمیگذارد.
وی با تأکید بر اینکه برخی از مزایدهها و آگاهیهایی که قید و شرطی برای آنها به جهت نشر در روزنامههای کثیرالانتشار ندارند باید اولویت انتشارشان با روزنامههای محلی باشد بیان کرد: روزنامههای محلی علاوه بر اینکه هزینه چاپ و نشر دارند باید حق التحریر نیروهای خود، بیمه و هزینههای جانبی را نیز بپردازند درحالیکه برخی از روزنامههای سراسری و منطقهای تنها یک نماینده در گیلان دارند و این عادلانه نیست که به همان میزانی که آگهیها و مزایدهها در روزنامههای محلی چاپ و منتشر میشود، در روزنامههای سراسری نیز به انتشار برسد و درخواست روزنامههای محلی هم این است که همچون آنها آگهیها و مزایدهها در آنها به انتشار برسد.
خرسندی با بیان اینکه باید مثلاً به ازای هر سه مزایده و یا آگهیای که در روزنامههای محلی چاپ و منتشر میشود، یک آگهی یا مزایده به روزنامهای که متعلق به استانهای دیگر است و در گیلان سرپرستی دارد واگذار شود گفت: عدم توزیع عادلانه مزایده و آگهیها ضعفی است که مربوط به برخی از ادارات و دستگاه اجرایی میشود و در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است بر اساس قانون بر نحوه واگذاری سیاستگذاری و نظارت کند.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان اینکه در حال حاضر سامانهای در راستای ثبت آگهیهای مزایدهای و یا ثبتی راهاندازی شده تصریح کرد: خوشبختانه آگهیهای ثبتی و تغییرات مربوط به ثبت شرکتها از مهرماه امسال طی یک سامانهای ثبت میشود و توسعه آن نیازمند صبر و حوصله است که در این حوزه نیازمند تلاش و هماهنگی بیشتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا نیرو و امکانات اولیه نرمافزاری را برنامهریزی کند تا روند آن با کمترین آسیب و تنش هدایت شود.
وی با تأکید بر اینکه در نحوه واگذاری آگهیها و مزایدهها به مطبوعات آسیبها و ضعفهایی وجود دارد گفت: اگر در راستای واگذاری آگهیها و مزایدهها به مطبوعات سامانهای دقیق و شفاف راهاندازی شود تا تعداد آگهیهای مزایده واگذارشده و نام مطبوعات نیز مشخص شود یقیناً میتوان تنشهای موجود فعلی را از بین برد و به عدالت نزدیکتر شد.
به گزارش فارس، در نشست خبری اصحاب رسانه با استاندار گیلان در نهم بهمنماه جاری سهشنبه یکی از پر بحثترین موضوعات و سؤالاتی که از سوی نشریات مکتوب مطرح شد، تغییرات ایجادشده در دستورالعمل واگذاری آگهیهای مزایده به روزنامههای محلی و سراسری ابلاغشده از سوی مدیرکل سیاسی و انتخابات استاندار بود.
بر اساس دستورالعمل جدید شیوهنامه واگذاری آگهیهای مزایده، ۷۰ درصد آگهیها به روزنامههای محلی و ۳۰ درصد آنها به روزنامههای سراسری سیاستگذاری شده که این موضوع موردانتقاد شدید سرپرستان و مدیران روزنامههای سراسری در استان گیلان واقع شده است.