سرخط خبرها

انتشار دهندگان اخبار جعلی به اخلاق رسانه‌ای مقید نیستند

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به اخلاق رسانه‌ای، گفت: انتشاردهندگان خبرهای جعلی مقید به اخلاق رسانه‌ای نیستند و نباید ترویج‌دهنده این گونه اخبار باشیم.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حمید ضیایی‌پرور، روز پنجشنبه (23 اسفند 97) در مراسم اختتامیه جشنواره رسانه و مدیریت شهری در در عمارت تاریخی شهرداری رشت افزود: خبرهای جعلی به شدت وجود دارد، گاهی افرادی که کار حرفه‌ای رسانه‌ای انجام می‌دهند نیز در مواجهه با خبرهای جعلی، دچار شبهه می‌شوند.

وی با بیان این که تعریف رسانه‌ها در همه جای دنیا دیده‌بانی قدرت است، اظهار داشت: رسانه‌ها زبان گویای مردم هستند که بایستی مشکلات مردم را به حاکمیت منتقل کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی را از کارکردهای کلاسیک رسانه‌ها در دنیا عنوان و اضافه کرد: این اطلاع‌رسانی از مردم به دولت و از دولت به مردم است.

وی با اشاره به موضوع مهم آموزش در همه سطوح به عنوان یکی دیگر از کارکردهای رسانه‌ها تصریح کرد: نقد و نظارت نیز بسیار اهمیت دارد و اگر این دو مقوله را از رسانه‌ها بگیریم، تبدیل به موجودی بی‌خاصیت می‌شوند.

ضیایی‌پرور در بخش دیگری از سخنانش با بیان نقش مطبوعات در جامعه و اینکه تیراژ مطبوعات ما به تیراژ کتاب رسیده، بیان داشت: مطبوعات ما در کما هستند، با تزریق مسکن و کمک‌هایی به نام یارانه‌های دولتی سرپا بوده که اگر قطع شود، فرو می‌ریزند.

وی با تشریح برنامه‌های دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آموزش رسانه‌ها اظهار داشت: شرکت 700 نفر در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزش روزنامه‌نگاری و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در 17 استان کشور، از جمله این برنامه‌هاست.

مراسم اختتامیه اولین جشنواره رسانه و مدیریت شهری، روز پنجشنبه با حضور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس و اعضای شورای اسلامی رشت با تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

کارگاه آموزشی با عنوان «شناخت ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی فضای مجازی» از برنامه‌های جنبی اولین جشنواره رسانه و مدیریت شهری در رشت بود که قبل از مراسم اختتامیه برگزار شد.

با فراخوان جشنواره رسانه و مدیریت شهری از سوی شورای اسلامی کلانشهر رشت، ٢٨٠ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از مجموع آثار رسیده، ١٨٠ اثر مکتوب در بخش های مختلف از جمله مقاله، خبر و گزارش و یکصد اثر نیز در بخش عکس از ٢٢ عکاس دریافت شد که در مراسم اختتامیه این جشنواره، برگزیدگان اول تا سوم هر بخش در مجموع ١۵ نفر تجلیل شدند که به نفرات اول تا سوم در هر بخش به ترتیب ٧٠٠ هزار، ۵٠٠ و ٣٠٠ هزار تومان اهدا شد.

شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و خانه مطبوعات استان، با هدف ارتقا و اشتراک دانش رسانه‌ای در ارتباط با مدیریت شورای اسلامی رشت، بازتاب فرصت‌ها و تهدیدهای مدیریت شهری، ایجاد رقابت مثبت و انگیزه رسانه‌ای در بین فعالان حوزه رسانه، افزایش فضای حرفه‌ای و اخلاق رسانه‌ای در شهر نسبت به برگزاری جشنواره رسانه و مدیریت شهری در این کلانشهر اقدام کرد.

تحلیل اخبار شورا و شهر و عکس خبری در زمینه های محیط زیست، فرهنگ عمومی، دیپلماسی و توسعه شهری، عمران و اقتصاد شهری و ترافیک شهری از محورهای جشنواره رسانه و مدیریت شهری بود که بخش‌های اصلی جشنواره شامل مقاله (سرمقاله و یادداشت)، خبر (گزارش خبری)، گزارش مکتوب (تحقیقی و تحلیلی) ، عکس خبری (گزارش تصویری) و بخش ویژه شامل آثار منتشر شده در شبکه های اجتماعی – مجازی بود.

Print Friendly, PDF & Email

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*